Pagina's

vrijdag 29 augustus 2014

Mijn tips om puistjes tegen te gaan.

Zelf heb ik weinig last van puistjes, af en toe komt er eentje door.. Naast mijn neus, op mijn kin of op mijn voorhoofd. Ik kan van geluk spreken met mijn genen, wat puistjes betreft. Tenminste ik ga ervan uit dat het voor een groot deel daaraan ligt.
Inmiddels weet ik wel wat helpt als ik eens een puistje heb. In dit artikel geef ik je enkele tips hoe te handelen als je een puistje hebt en hoe je ze (voor een deel) kunt voorkomen. Dit zijn allemaal tips die ik heb gehoord van anderen of waar ik zelf achter ben gekomen. Voor mijn huid helpen ze, maar iedere huid is anders dus het is natuurlijk niet vanzelfsprekend dat ze voor jou ook helpen. Toch hoop ik dat jij er ook wat aan hebt!

Reinig je huid elke avond én ochtend
Dit is echt een van de belangrijkste dingen die je moet onthouden als je een onzuivere huid hebt. Reinig je huid elke ochtend én elke avond, no excuses. Vooral als je foundation draagt is het echt belangrijk dat je elke avond je make-up verwijderd en je huid daarna reinigt met bijvoorbeeld een micellair water. Maar ook als je geen foundation draagt verzamel je door de dag heen toch wel wat vuil op je gezicht. Als je dit laat zitten heb je grote kans dat je poriën na een tijdje verstoppen en er zo puistjes veroorzaakt worden.
Voor mijn avondroutine kun je [link] hier klikken.

Stop met reinigingsdoekjes 
Ik hoor zo vaak dat meisjes hun make-up verwijderen met reinigingsdoekjes. Zelf heb ik mij hier ook schuldig aan gemaakt, maar inmiddels weet ik wel beter.
In reinigingsdoekjes zit vaak parfum en alcohol wat de huid uitdroogt en het vaak ook irriteert. Hierdoor kan het ook zijn dat er meer puistjes ontstaan. Na het gebruik van de reinigingsdoekjes merkte ik persoonlijk ook dat mijn huid minder schoon was dan als dat ik het met bijvoorbeeld facewash reinigde.
Door het vuil wat er na het gebruik van reinigingsdoekjes nog achter blijft kan je huid ook weer verstopt raken.

Scrub je gezicht regelmatig
Het scrubben van je gezicht is ook een belangrijk deel van de reiniging van je huid. Scrub je huid regelmatig, één tot twee keer per week, met een speciale gezicht scrub. Door te scrubben haal je losse velletjes weg en zorg je er ook voor dat je poriën minder snel verstopt raken.
Een gezicht scrub kun je eigenlijk overal wel vinden. Ik gebruik er een van l'Oréal en Clinique, maar ook bijvoorbeeld Kruidvat eigen merk heeft een gezicht scrub in het assortiment.
Drink water
Dit is een tip die je waarschijnlijk al wel vaker hebt gehoord. Water zorgt ervoor dat je huid gehydrateerd blijft, wat er ook weer voor zorgt dat je minder break-outs hebt.
Om goed gehydrateerd te blijven drink je minimaal 2 liter water per dag, wat ongeveer gelijk staat aan acht glazen.

Blijf zoveel mogelijk van je gezicht af
Doordat je de hele dag door dingen aanraakt zitten er natuurlijk ook vrij veel bacteriën op je handen. Als je dan met je handen aan je puistjes zit, worden ze natuurlijk alleen maar geïrriteerder. Blijf dus zoveel mogelijk van je gezicht af, dit helpt ook bij het voorkomen van puistjes.
Als je dan toch echt met je handen aan je gezicht moet zitten, bijvoorbeeld bij het opmaken of reinigen, was dan eerst goed je handen met zeep.

Aloë huid gel - Kruidvat tea tree dag & nachtcrème

Breng na het reinigen een speciale crème op de puistjes aan
Als ik klaar ben met de reiniging van mijn gezicht in de avond smeer ik op mijn eventuele puistjes nog een speciale crème. Je kunt hiervoor tea tree olie of crème gebruiken of een Aloë Vera crème, dat werkt ook erg goed. Deze crèmes drogen de puistjes in, waardoor ze eerder zullen verdwijnen.
Deze crèmes zijn te vinden bij Kruidvat maar je kunt ze het beste aanschaffen bij een winkel als de Tuinen. Zij verkopen namelijk, zo veel mogelijk, natuurlijke producten. Waardoor bijvoorbeeld het percentage tea tree in de tea tree producten vaak hoger is bij zulke winkels dan als bij de Drogisterijen.

Dit waren mijn persoonlijke tips voor het voorkomen en het behandelen van puistjes. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben! Heb jij nog tips die voor jou goed werken als je een puistje hebt?