Pagina's

vrijdag 1 november 2013

Angst, hoe ga je ermee om?


Op mijn opleiding komen er veel verschillende onderwerpen aan bod. Zo heb ik al uitgezocht wat hoogsensitiviteit nou precies is en welke angsten er allemaal zijn, vooral bij kinderen.
Zelf heb ik een aantal jaar geleden, ik denk nu ongeveer vier jaar, last gehad van angsten. Ik heb een tijd gehad dat ik helemaal nergens alleen naar toe durfde. Ik durfde niet alleen ergens naar toe te fietsen of alleen naar de winkel. Op een gegeven moment durfde ik zelfs niet meer alleen de straat op.
Als ik wist dat ik de volgende dag ergens alleen heen moest fietsen raakte ik helemaal overstuur en barste ik echt in huilen uit. Ik wist echt niet waar het toen vandaan kwam en wat ik ertegen kon doen.

Nu ben ik een paar jaar verder en ik ben er inmiddels achter waar die angst vandaan kwam. Ook heb ik door de jaren heen dingen gedaan die ervoor zorgden dat ik van angst afkwam. Ik wil die heel graag met jullie delen omdat die jou wellicht kunnen helpen.


Deze tip is meteen één van de belangrijkste: praat er met iemand over. Praat erover met een vriendin, je ouders of leerkracht. Vertel ze wat jou angst is en wat je er bij voelt en vraag ze om advies.
Zelf heb ik het er eerst met mijn moeder over gehad, zij wist hoe moeilijk ik het er mee had. Want ik wilde zo graag gewoon normaal zijn en niet om van die domme dingen overstuur raken. We hebben toen samen besloten dat ik met een psycholoog ging praten.

Die psycholoog heeft mij het volgende geleerd: ga doen waar je bang voor bent. Héél eng, echt heel eng. Je angsten onder ogen komen is heel moeilijk maar het is eigenlijk het enige wat je kunt doen om de angst te laten verdwijnen. Ik ben begonnen met alleen naar de winkel gaan.
Eerst ben ik alleen naar de winkel gefietst en weer terug naar huis gegaan. Na een paar pogingen is het mij toen gelukt om alleen naar de winkel te gaan. Dit was zo'n grote overwinning voor mij.


Maar blijf ook dingen doen die je eng vindt. Sinds dat punt, dat ik alleen naar de winkel was geweest, ben ik steeds meer dingen gaan doen die ik eng vond. Ik ben alleen aan een opleiding begonnen, ging alleen met de trein naar een dorp waar ik nog nooit geweest was en waar ik de weg niet wist, ik heb gesolliciteerd voor een baan. 

Onthoud dat al deze dingen uiteindelijk iets opleveren. Of het nou iets groots of iets kleins is. Alleen al het gevoel wat je ervan krijgt. Je hebt iets gedaan wat je eng vond en het is goed gegaan! Daar mag je ontzettend trots op zijn. Als ik bijvoorbeeld nooit naar die sollicitatie was gegaan, had ik nu ook geen baan gehad. 

En als laatste tip: geloof in jezelf. Elke keer als je denkt dat je iets niet kunt, denk dan terug aan de dingen die je hebt gedaan. Die dingen waar je in eerste instantie ontzettend bang voor was en toch maar  hebt gedaan. Je kunt het wel, ook al voelt dat soms niet zo. 

Dit alles heeft mij namelijk ontzettend geholpen. Ik ben echt niet meer bang om alleen naar de winkel te gaan of alleen op de fiets te gaan. 

Liefs, Roos